Pravidla

Zaklínač je textová online RPG hra na motivy knižní ságy Andrzeje Sapkowského a jimi inspirovanou navazující sérií PC her od studia CD PROJEKT RED. Jedná se o interaktivní hru založenou na psaní příspěvků do herního fóra, kdy hráči prostřednictvím svých fiktivních postav a interakcí mezi nimi společně vytváří příběh herního světa. Hra je volně zasazena do období třetí války mezi Nilfgaardem a Severem, jak však plyne čas, vytváříme si vlastní zápletky, které jsou volným pokračováním kánonu. Vše podstatné, co se už v naší hře událo, si můžete přečíst v Časové ose.

Obecná pravidla

  • Hra je určena pro hráče, kteří dosáhli minimálně 15 let.
  • Na všech našich kanálech platí pravidla slušného, přátelského chování. Kritika by měla být vždy přiměřená a konstruktivní. Obsah nevhodného charakteru může být bez varování smazán moderátorem fóra.
  • Při hře vyčkejte na odpovědi všech ostatních spoluhráčů a nepředbíhejte je, pokud se na tomto kroku předem nedomluvíte.
  • Nemanipulujte s chováním postav ostatních hráčů/vypravěče, ani jejich osobními NPC (nemáte-li k tomu jejich svolení). V rámci mezí lze manipulovat s NPC vymyšlenými vámi pro konkrétní volnou hru, jejich role by však měla být okrajová (např. hostinský donese pivo).
  • Dodržujte křišťálovou stěnu – vaše postava nemá přístup ke stejným informacím jako vy (hráč) a podle toho by se měla chovat.
  • Na fóru se mohou vyskytovat označené a skryté rozumně explicitní (18+) texty. Pokud je vám méně než 18 let, je pro vás zakázáno takto označený obsah rozklikávat. Pro všechny platí pravidlo označování podobných textů tagem „Explicit“

Nepřítomnost

Pokud se účastníte vypravěčem vedeného dění, informujte jej prosím o své případné neaktivitě. Je slušnost dát vědět také případným spoluhráčům, se kterými máte rozehranou hru.

Postavy, na jejichž účty se jejich majitel nepřihlásí déle než 6 měsíců, jsou přesunuty do archivu a označeny jako neaktivní. Postavu je možné z archivu přesunout zpět na žádost majitele účtu.

Mažou se neschválené karty, které zůstávají déle než měsíc bez úpravy. A také účty bez karet, na které se 3 měsíce nikdo nepřihlásil.

Faceclaimy postav, které prošly schválením, ale mají odehráno 10 nebo méně postů a jsou neaktivní déle než rok, mohou být uvolněny pro použití jiným hráčem.

Jak vytvořit postavu

Registrace účtu na fóru

Založení postavy začíná vaší registrací na herním fóru. Registrujte se vždy jménem vaší postavy – můžete použít její celé jméno, křestní jméno nebo třeba i přezdívku, pod kterou je postava známá. Pokud si ještě jménem nejste jistí, nevadí, před začátkem hraní si ho můžete sami změnit v uživatelském panelu.

Registrace postavy podle vzorové karty

V sekci Registrace nových postav naleznete příspěvek se vzorovou kartou. Ten vám poslouží jako nápověda, jak kartu strukturovat, a co všechno je potřeba vyplnit.

Jméno

Jméno pro svou postavu můžete zvolit v podstatě libovolné. Můžete jí dát do vínku křestní jméno, příjmení, přezdívku, titul i původ, samozřejmě v souvislosti s její historií a společenským postavením. V severních zemích světa Zaklínače jsou nejčastější jména slovanského a germánského původu, můžete však převzít i jména z jiných jazykových oblastí nebo si dokonce vymyslet své vlastní.

Pozor: Není povoleno přejímat jména postav známých osobností ze světa Zaklínače (Geralt, Triss, Marigold…) a známých literárních nebo filmových postav (Eragon, Legolas,..).

Rasa, povolání a věk a víra

Pro svou postavu si můžete zvolit jednu z pěti ras a jedno ze čtyř povolání. Vaše postava se může stát člověkem, elfem, trpaslíkem, gnómem nebo půlčíkem (či jejich kříženci, v rozumných mezích) a povoláním být zaklínač, čaroděj, kněz nebo obyvatel. Ne všechna povolání jsou kompatibilní se všemi rasami.

Věk postavy se bude odvíjet především od zvolené rasy, ale také od toho, jak zkušenou postavu si přejete hrát. Pamatujte na to, že zde máme systém vylepšování dovedností, a každá začínající postava je v porovnání s déle hrajícími slabší. Obecně doporučujeme volit spíše mladší a méně zkušené postavy, které necháte rozvinout až během hraní, případně u zkušenějších postav do příběhu zapracovat dočasné oslabení (například zranění), než ji vypracujete tak, aby mezi reálnými dovednostmi a tím, co by postava měla umět dle příběhu, nevznikal nesoulad.

Víra je nezbytnou položkou pro kněží, nicméně je v menší či větší míře součástí života i pro velkou část běžných obyvatel kontinentu. Zvažte proto, zda-li některé z vyznání nezapracovat také do příběhu vaší postavy.

Vzhled, povaha a historie

U vzhledu, povahy a historie oceníme, když se pořádně rozepíšete. Naprosté minimum pro každou z těchto položek je 600 znaků, nicméně u historií postav, které jsou starší / dlouhověké a více toho zažily, můžeme vyžadovat i více.

U vzhledu se například neomezujte jen na barvu vlasů a očí, ale odlište svou postavu od ostatních také popsáním nejrůznějších detailů. Můžete si promyslet například to, jaký má typ postavy, jak vypadá v obličeji nebo třeba co nejraději nosí.

Podobně se zamyslete také nad povahou vaší postavy – jak se nejčastěji chová, jak se projevuje na veřejnosti a jak v soukromém životě, jaké má klady a zápory, jaké jsou její touhy a motivace, jakým způsobem přemýšlí, co ji baví, jaké má zvyky a zlozvyky… Možností je nespočet a každý detail vdechne vaší postavě víc a víc života.

Svět Zaklínače je odrazem toho našeho a proto se v něm mohou potkávat postavy nejrůznějších povah a přesvědčení, od hrdinných dobrodinců až po vypočítavé darebáky. Můžete si vytvořit postavu kladnou i zápornou, nezapomínejte však, že co své postavě vtiskněte v kartě, to by se mělo také promítnout přímo do hry – proto vždy zvažte, zda-li vám styl hry s takovou postavou bude vyhovovat.

Dobře si promyslete také historii vaší postavy. Jelikož se volná hra odehrává v Redánii (případně na Skellige), uveďte, jak se vaše postava do této země dostala a co tam vlastně dělá, pakliže není místní. Pokud naopak vaše postava žije přímo v některém městě z volné hry, můžete ji po domluvě přímo i spojit s některou herní lokací (např. postava děvečky může pracovat v lokálu U Ledňáčka a podobně).

Můžete se také domluvit s dalšími hráči a vytvořit si rodinné či jiné vazby pro vaše charaktery. K tomu vám může dopomoci fórum inzeráty.

Volbě schopností, dovedností a talentu věnujeme celou sekci, kterou si prosím projděte ještě před odesláním vaší karty.

Schvalování

Do týdne (ale většinou dřív) se k vaší kartě vyjádří moderátor hry a buď vás rovnou pustí do hry, a nebo vás v případě logických nesrovnalostí, či chybějících položek požádá o opravu karty. Úpravy dělejte vždy v původním příspěvku a vyznačte je tučně. Pak do tématu stačí poslat novou zprávu „Karta byla upravena“, aby si upravené karty někdo z vedení všiml a mohl se k ní znovu vyjádřit.

Po schválení karty získáte přístup do témat volné hry. Pokud si chcete domluvit spoluhráče pro svou první hru, doporučujeme se připojit na náš diskuzní Discord a využít k tomu určený kanál #dáme-hru.

Také si prosím do podpisu vložte odkaz na svou kartu. Návod najdete zde.

Vícero postav

Zakládání vícero postav je povoleno, na místě je ovšem umírněnost na základě vlastních časových možností. Pokud hráč cítí, že mu některá z jeho postav nesedla a nechce už za ni nadále hrát, může vedení požádat o její předčasnou archivaci.

Účty jednotlivých postav lze v uživatelském panelu propojit a poté mezi nimi přepínat jedním kliknutím v menu, nebo během psaní příspěvku.

Relikty

Dlouhodobě hrajícím hráčům může být povoleno založit si tzv. Relikt (postavu nehratelné rasy ze světa zaklínače – například dryádu, upíra, vlkodlaka, dopplera apod.), vždy však až po předchozí domluvě s vedením a pouze tehdy, pokud jste již napsali alespoň 75 herních postů za všechny své postavy a jste aktivní minimálně 3 měsíce. Hráč může mít pouze jeden relikt, proto doporučujeme si dobře rozmyslet, jaký si napíšete.

Jak psát posty

Herní příspěvky lze psát v 1. nebo 3. osobě, řeč se zpravidla označuje tučně (značka B nebo kód [b]“Mluva“[/b]), a myšlenky v kurzívě (i nebo [i]myšlenka[/i]). Pro přehlednost je možné řeč i myšlenky barevně označit, je však vhodné vyhnout se zbytečnému střídání barev.

Jazyky a jejich značení

Každá postava má automaticky k dispozici jeden rodný jazyk, a to ten nejvíce relevantní vzhledem k jejímu původu (v Redánii nejčastěji obecná řeč). Dalších řečí se dorozumí pouze v případě, že má investované body do příslušných dovedností.

Podrobnější informace o jazycích naleznete zde.

Během psaní postu se jednotlivé jazyky značí:

  • „Obecná řeč“
  • -Skelligština- 
  • ☼Nilfgaardština☼
  • ~Starší mluva~
  • ^Trpasličtina^
  • {Zerrikánština}
  • »Ofirština«
  • ≈Hobitština≈
  • ސUpírštinaސ.
Další značky v editoru a jejich použití

Mimoherní poznámku v herním příspěvku pro přehlednost označujte pomocí tlačítka „MH“.

Tag „Spoiler“ můžete využívat pro libovolné zkrácení textu.

Rozumně explicitní obsah 18+ je ve hře povolen, měl by však být vždy označený v rozkliknutelném spoileru (tlačítko „Explicit“.) Označujte prosím také popisy násilností (například mučení).

Některé další kódy jsou přístupné výhradně pro vizuální úpravu karet. Naleznete je v tomto příspěvku dole.

Při začátku hry v nový herní den je vhodné uvést, zda se k vám může kdokoliv připojit, nebo jestli máte domluvenou hru a čekáte na jiného hráče.

Přesouvá-li se vaše postava v jeden den mezi více lokacemi, zaznačte to prosím ve svých postech (např. šipkami: >> přesun k Alchymistovi).

Pokud je ve hře živo (například když se během svátku nachází mnoho postav v jedné lokaci), označujte na začátku postu přesnější pozici (např. na kraji jezera, v hostinci poblíž krbu) a jméno hráče či hráčů, se kterými vedete interakce.

Dbejte na pravidlo křišťálové stěny – ačkoliv vy jako hráč máte přístup do všech témat a tedy přehled o dění na celém fóru, vaše postava ví jen to, u čeho reálně byla nebo o čem jí ve hře někdo řekl. Vztahuje se to také na identitu postav (například když se v kartě dočtete, že váš spoluhráč je půlelf, ale ve hře skrývá své špičaté uši, vaše postava nemůže tak snadno odhalit jeho rasovou příslušnost).

Typy her

Základem hraní na našem fóru je tzv. Volná hra. Postavy se setkávají v existujících lokacích, řídí se plynutím dnů, změnami počasí a interagují mezi sebou, jak jen uznají za vhodné. Čas od času je může pozlobit některý z vypravěčů, velké zásahy to ovšem nebývají.

V rámci volné hry si také můžete odehrát plnění vypsaných zakázek. Na ty vypravěč (minimálně zpětně) dohlíží, i když nemusí přímo zasahovat. Aktuální zakázky i bližší informace o nich jsou vypsány na vývěsce.

Eventy

Eventy jsou dobrodružství řízená vypravěčem, která se odehrávají v tématech oddělených od volné hry.

Může jít o drobnější příhody, jako například turnaje, trhy či oslavu svátků, ale také komplexnější události, které mohou ovlivnit vaše postavy i svět kolem nich ve větším měřítku. Ve všech případech se účastníci mohou těšit na odměnu v podobě bodů.

Do eventů je potřeba se hlásit. Při hře v eventu není možné hrát současně ve volné hře a naopak, pokud nebyla ohlášena výjimka.

Questy

Questy jsou vypravěčem nebo hráčem vedené příběhy, které se odehrávají v tématech oddělených od volné hry. Jde o drobnější uzavřené zápletky nejrůznějšího charakteru.

Každá postava se může účastnit jen jednoho aktivního Questu a celkově hráč může mít v Questech maximálně tři postavy zároveň. Odměna hráči náleží, pokud postava Quest dokončí. V případě výpadků v aktivitě může být poměrově snížena.

Do Questů je potřeba se hlásit na základě konkrétních kritérií. Questy je možné hrát paralelně s hrou v eventu nebo volné hře.

Máte-li zájem vést svůj vlastní Quest, kontaktujte vedení pomocí Žádosti.

Miniquesty

Miniquesty jsou vypravěčem nebo hráčem vedené příběhy, které se odehrávají během 1-2 herních dní ve volné hře. Jde o drobné, nepříliš rozvětvené zápletky pro malý počet hráčů, o rozsahu 5-10 kol postů.

Každá postava se může účastnit jen jednoho aktivního MQ a celkově hráč může mít v Miniquestech maximálně dvě postavy zároveň. Každá účastněná postava po dokončení musí vyčkat alespoň 3 HD (reálný měsíc a půl), než se účastní dalšího MQ. Odměna zůčastněným náleží, pokud se MQ dokončí do dvou měsíců od jejího počátku.

Na Miniquestech je potřeba se domluvit s konkrétním hráčem, který zaujme roli vypravěče a pošle svůj MQ na schválení. Pokud hrajete v MQ, neměli byste paralelně hrát ve stejný HD ve volné hře.

Máte-li zájem vést svůj vlastní Miniquest, kontaktujte vedení pomocí Žádosti.

Osobní hry

Pokud si chcete odehrát něco z minulosti, nebo nestíháte tempo herních dní, můžete si zažádat o Osobní hru. Opět to bude od volné hry oddělené téma, ve kterém si sám se sebou či vybranými parťáky budete pomaličku hrát cokoliv, co vás napadne (samozřejmě v rámci mezí). Nicméně za tuto aktivitu se žádné odměny nerozdávají.

Pokud máte rozehraných vícero her, mělo by se dodržovat pořadí vašich postů následovně:

  1. Příběhový nebo volnoherní Event odehrávající se v sekci Eventy
  2. Quest
  3. Miniquest
  4. Volná hra (a to i v případě volnoherní akce) a Osobní hra

Běh času

Který rok, roční období, herní den a počasí panují, se vždy dozvíte na fóru v sekci „Aktuálně“.

Pro volnou hru platí, že jeden herní den (HD) trvá skutečných 14 dní. Zároveň však měsíc ve hře trvá také reálný měsíc (a rok zase reálný rok), což by znamenalo že jeden měsíc v herním světě má pouze dva dny. Není tomu však tak a hráči mohou počítat s tím, že mezi jednotlivými herními dny uběhne vícero dní, které neodehrajeme. Každý se tak může zařídit podle toho, jak mu to vyhovuje a začít další herní den, jako by následoval hned po předchozím, nebo si tam vsunout několikadenní mezeru (díky tomu se můžete každý herní den objevit třeba na opačném konci země, ačkoliv by jinak přesun pěšky trval třeba týden, nebo tam zařadit dění z čerstvě odehraného questu, eventu či osobky).

Elfský kalendář

Elfský kalendář, kterým se řídíme v zaklínačském světě, má deset měsíců. To, jak zhruba odpovídají našim reálným měsícům lze vykoukat z následujícího obrázku. Nový rok přitom připadá na začátek měsíce Saovine (reálný začátek listopadu). Pro hráče jako takové, to ale příliš důležité není a vystačí si klidně s tím, když vědí, jaké je roční období.

V průběhu roku probíhá také několik rozličných svátků, které lze připodobnit k reálným keltským zvyklostem. Vedení se přitom snaží každý z nich skutečně oslavit prostřednictvím eventů.

Tradičně se jedná o příchod jara – Imbaelk, Letní slunovrat – Belleteyn, oslavy sklizně – Lammas, a svátek mrtvých – Saovine.

Body a dovednosti

Body

Body jsou na našem fóru platidlem, které investujete do vylepšování dovedností svých postav. Každá začínající postava získá 20 bodů k nákupu schválených dovedností, a to poté, co byla přijata její karta.

Během registrace je tedy potřeba určit, ke kterým dovednostem chcete své startovní body přidělit.

Další body lze získat účastí v eventech, questech, na lovech či z mimoherních akcí. Při obdržení každé várky bodů obdržíte notifikaci (pokud jste si ji dříve nezrušili v nastavení) a stav svých bodů si vždy můžete zkontrolovat ve svém profilu.

Další typy bodů a jejich evidence

V přiloženém obrázku je znázorněna evidence běžných bodů a také odkaz na obchod s dovednostmi, kde tyto body můžete utrácet.

Přenosné body jsou zvláštní kategorie umožňující připsání na libovolnou vlastní postavu. Lze je získat například za vedení Questu nebo účast v mimoherních akcích. Jsou zapisovány zvlášť v Oznámení > Evidence přenosných bodů. Takové body vám nebudou připsány do profilu, dokud nám nesdělíte, ke které postavě si přejete je přiřadit. Poté přestanou býti přenosnými.

Body pro NPC jsou zapisovány zvlášť v Oznámení > Evidence bodů pro NPC.

Body lze také darovat vlastní či cizí postavě v poměru 2:1. To znamená, že pokud někomu chcete darovat 3 body, zaplatíte celkem 6 bodů. Převod se provádí na žádost vedení.

Dovednosti

Dovednosti se dělí na primární a sekundární. Primární jsou obecné kategorie, zatímco sekundární konkretizovaná odvětví, která mohou vaší postavě propůjčit unikátní schopnosti.

Celkový seznam dovedností naleznete v Uživatelském panelu > profil, v obchodě s dovednostmi si pak můžete rozkliknout každou zvlášť pro podrobnější informace.

Primární dovednosti

Primární dovednosti jsou ty, které jsou v seznamu dovedností psány velkými písmeny. Jsou to obecné skupiny schopností tvořící předpoklady k určitým činnostem. Vyplatí se do nich investovat, protože jde v podstatě o nadřazené množiny sekundárních dovedností a mívají tak širší využití.

Pro primární dovednosti platí, že 0 značí ničím nevynikající průměr a s každou další úrovní se stávají čím dál více nadprůměrné.

TĚLESNÁ KONSTITUCE
Fyzická výdrž, schopnost ustát ránu, odolnost vůči nemocem a jedu. Používá se i jako obrana proti některým kouzlům, kletbám a znamením.

SÍLA
Jak silný je úder? Vyhraje postava v páce? Kolik toho unese?

OBRATNOST
Měří fyzickou obratnost, ohebnost a rychlost postavy.

ZRUČNOST
Šikovnost a hbité prsty/ruce při zacházení s nejrůznějšími nástroji, nebo házení. Lze použít například i při odzbrojení nebo páčení zámku.

SMYSLY
Určuje, jak dobře postava vnímá podněty pomocí zraku, sluchu, čichu, hmatu a chuti. Využití i v magii.

INTELIGENCE
Symbolizuje obecné vědění a přehled postavy, schopnost logického uvažování.

VŮLE
Mentální síla a výdrž, soustředění, schopnost přesvědčit či zastrašit druhého. Velmi nápomocná při odolávání psychickým kouzlům, kletbám a znamením. Důležitá je také pro čaroděje a kněze.

CHARISMA
Slušnost, první dojem, sympatičnost a znalost společenských konvencí. Prostě to, jak působíte na lidi.

Sekundární dovednosti

Sekundární dovednosti jsou blíže specifikované oblasti, na které se ve většině případů háže v kombinaci s návaznou primární dovedností. Zároveň by měly reprezentovat váš charakter i tam, kde se hody tak často nepoužívají. Upřesňují totiž, jaké má postava konkrétní znalosti, a ty by měly odpovídat způsobu, jakým postavu hrajete.

Pro sekundární dovednosti obecně platí:
0 – žádné zkušenost, 1 – první zkušenosti, 2 – základy, 3 – průměr, 4 – nadprůměr, 5 – vynikající, 6 – mistr

Vázané dovednostiDovednosti tří úrovníUmění a řemeslaSe speciální mechanikouBojPraktické dovednostiDovednosti slova

Vázané dovednosti jsou přístupné jen pro specifická povolání, které umožňují používání Speciálních schopností. Pokud vaše postava nespadá do dané skupiny, na dovednost nemá nárok a nebude platná.

Magie
Pouze čarodějové
Starodávné umění, které umožňuje pomocí vůle ovládat moci Chaosu.

Víra
Pouze kněží
Víra je spojením mezi věřícím a vyšší mocí, kterou uctívá. Jejím prostřednictvím mohou v omezené míře usměrňovat moc Chaosu.

Zaklínačská znamení
Pouze zaklínači
Díky tajemným mutacím získali zaklínači schopnost ve velmi omezené míře používat Moc.

Schopnost reliktu
Pouze vybrané relikty
Konkrétnější popis a mechaniku schopnosti a její použití najdete v seznamu speciálních schopností vedených v kartě daného reliktu.

Tyto sekundární dovednosti jsou narozdíl od ostatních bodované pouze ve třech úrovních a nelze na ně uplatnit Talent. Obzvláště u jazyků prosím věnuj pozornost jejich pravidlům – ne všechny jazyky se lze naučit běžnou cestou a jejich učení se by se mělo promítnout také do hry.

Pro Gramotnost platí:
0 – negramotný,
1 – učí se,
2 – průměrně zvládá,
3 – mistr v oboru

Pro Plavání platí:
0 – utopí se v louži,
1 – udrží se nad hladinou, ale někdo by ho měl co nejdříve zachránit,
2 – plave dostatečně dobře,
3 – zdatný a vytrvalý plavec

Pro Jazyky platí:
0 – nerozumí,
1 – lámané základy,
2 – plynule zvládá,
3 – úroveň pro mistry, umělce slova a jazykovědce
Více zde.

„Obecná řeč“
-Skelligština- 
☼Nilfgaardština☼
~Starší mluva~
^Trpasličtina^
{Zerrikánština}
»Ofirština«
≈Hobitština≈

Umění a řemesla existují v mnoha variantách, přičemž každá se boduje zvlášť. Aktuální přístupné dovednosti naleznete v příslušných kategoriích v obchodě s dovednostmi. Pokud pro tvou postavu nějaká dovednost v nabídce chybí, kontaktuj prosím vedení.

Příklady Umění:
Tanec
Hra na loutnu
Zpěv
Herectví
Výtvarné umění
Poezie

Příklady Řemesla:
Kovářství
Šití
Zpracování dřeva
Zpracování kůže
Zámečnictví
Sokolnictví

Ustálené kombinace dovedností:

Hra na nástroje + Zručnost/Charisma
Zpěv + Charisma
Malířství/Sochařství + Zručnost
Tanec + Obratnost

Tyto sekundární dovednosti rozšiřují herní možnosti skrze speciální mechaniky. Patří zde Alchymie, Informovanost, Vůdčí schopnosti a Péče o zvířata.

Alchymii
se může věnovat každý, ovšem pouze zaklínači mohou bezpečně užívat celou škálu lektvarů. Více zde.

Informovanost
obecně říká, kolik toho víte o svém okolí – viz níže:

Informovanost

  • 0 – 1 – prostě ví, co se děje (aktuální vyhlášky, zákazy, vypsané odměny); pokud dotyčný není vyloženě ignorant, co se nezajímá
  • 2 – o veřejném dění ví vše (např. jména upalovaných, kde byli zatčení, za jakých okolností)
  • 3 – ví, co se kde šustne, ví na jaká místa se v jakou vhodnou dobu postavit a naslouchat drbům (obyč lidé, měšťané, případně se mohou nachomýtnout i důležití lidé – na domluvě nebo zásahu vyšší moci; pro konkrétnější představu dozví se, kdo zatýkal, co je zač)
  • 4 – o svém městě působení ví prostě všechno (zná místní poměry; že Manka odvedle má zvyk každou středu prát pouze modré prádlo; že je někdo v hledáčku věčného ohně, že se u Kaylara ztrácí lidi, nebo z jeho ruk vychází změnění)
  • 5 – dění v okolních městech (nutné mít buď zdroj či ve městě delší dobu působit, aby byla možná znalost jako na úrovni 4)
  • 6 – dění v zemi (taky to chce mít svoje zdroje); při adekvátní hře možné mít kontakty i v okolních zemích a dozvědět se i tamní poměry
  • Talentová úroveň (6+talent) –  možnost se dostat ke státním tajemstvím, zjistit i ta v okolních zemích

Vůdčí schopnosti 
propůjčují možnost obklopovat se nápomocnými (humanoidními) NPC. Více níže.

Péče o zvířata umožňuje ochočování divokých tvorů použitelných i v boji. Více níže.

Vůdčí schopnosti

Každá postava může mít normálně maximálně 1 kumpána nebo zvířecího společníka, který je schopen pomáhat v boji. Pro navýšení limitu humanoidních společníků slouží vůdčí schopnosti. Charaktery a mazlíčky, kteří do bojů nijak nezasahují a nemají tedy žádné staty, neomezujeme.

S body ve vůdčích schopnostech:

  • 1 – max 2 kumpáni, při založení postavy
  • 2 – max 4 kumpáni, k odemčení 30 odehraných postů za postavu
  • 3 – max 6 kumpánů, k odemčení 60 odehraných postů za postavu
  • 4 – max 8 kumpánů, k odemčení 90 odehraných postů za postavu
  • 5 – max 10 kumpánů, k odemčení 120 odehraných postů za postavu
  • 6 – max 12 kumpánů, k odemčení 150 odehraných postů za postavu
  • 6 + talent – max 14 kumpánů, k odemčení 180 odehraných postů za postavu

Rozpis NPC a jejich statů + popis, jak k onomu kumpánovi/komandu přišli v historii je nutností – musí projít schválením. Každý, kdo má NPC, si rozdělí 10 bodů/NPC stejně jako u klasické postavy, při hře je možné získat dodatečná vylepšení (v každém případě však kumpán nesmí mít více než 3. úroveň v jedné schopnosti). Přenosné ani jiné hráčské body nelze přenášet na NPC. V souboji fungují také stejně jako postava hráče – tzn. při neúspěšném kole přichází o kostku, přičemž 0 = možná smrt.

Plánujete-li do budoucna rozšiřovat své vůdčí schopnosti, můžete si svá NPC „navymýšlet“ ke schválení dopředu. Budou-li vám schválena, označte prosím jasně ve své kartě, která NPC jsou odemčená (k použití jejich kostek ve hře) a která uzamčená. Pokud získáte novou úroveň a máte potřebný počet odehraných postů, můžete si sami určit, jaká další NPC si odemknete.

Ze všech dostupných kumpánů smí být maximálně dva jiného povolání, než obyvatele a jejich přítomnost ve skupině musí být dobře odůvodněna (například mág ve skupině Lovců čarodějnic se ospravedlní opravdu špatně).

Pro všechna hráčská NPC platí, že v daném dni/akci/eventu musí být zmíněno už od začátku hry, že je postava doprovázena NPC a kterými, aby byla jejich spoluúčast v konfliktu uznána.
Smrt společníka (0HP/0kostek) lze zvrátit hodem na léčitelství (+zručnost/magie/víra) proti 15, nicméně dalšího boje bude neschopen a tomu, kdo jej zachraňuje ubírá akci.

Všichni kumpáni mají nehledě na povolání limit bonusových kostek maximálně +1.

Péče o zvířata

Péče o zvířata mimo jiné umožňuje i ochočování divokých tvorů použitelných i v boji nad limit 1 kumpán nebo zvířecí společník. Úroveň péče pak určuje počet a druh tvorů, které je možné mít ochočené v jeden moment. Charaktery a mazlíčky, kteří do bojů nijak nezasahují a nemají tedy žádné staty, neomezujeme.

U ochočených tvorů platí, že mají tolik kostek a HP, kolik má daný druh určen v bestiáři (počet HP = kostky*6) a počet nelze navyšovat (až na speciální případy schválené vedením)

Každá úroveň Péče o zvířata přidává jeden slot (maximum je tedy 6+talent)

  • Pokud by se jednalo o slabé jedince (1 – 3 kostky) – Slabé zvíře zabírá půl slotu.
  • Pokud by se jednalo o silnější jedince (4 – 6 kostek) – Zabírá jeden slot.
  • Pokud by se jednalo o silné jedince (7 – 9 kostek) – Zabírá dva sloty.
  • Pouze pro kněží: Pokud by se jednalo o velmi silné jedince (viz některá ochočitelná monstra s 10-12 kostkami) – Zabere 3 sloty.
  • Talent přidává +1 slot.

Příklad: Na 4. úrovni v Péči o zvířata lze mít jednoho medvěda (dva sloty), jednoho divočáka (jeden slot) a dva vlky (2x půl slotu)

Při zakládání postavy lze nehledě na úroveň v Péči o zvířata obsadit herně nezískanými zvířaty pouze jeden slot. Nesmí se jednat o monstrum. Veškeré další sloty lze zaplnit až ve hře, a to při hře s vypravěčem (případně po schválení) nebo při vypsaném lovu.

Když si herně ochočíte zvíře, počítejte s tím, že z hlediska RP se zvíře či monstrum neochočí lusknutím prstu a tedy je na místě v dalších hrách alespoň párkrát zmínit, jak trénink tvora postupuje.

Kněží ochočí: (viz bestiář pro plné pochopení) – hází se kombinace víra + péče

  • Drakovití – všechny
  • Hybridi – jen gryfové
  • Relikty – běsové, čorti
  • Šelmy – všechny
  • EPIC formy nejsou nikdy ochočitelné

Obyvatelé – chovatelé si nemohou ochočovat monstra a hází si pouze na Péči. Přehazují:

  • Slabá zvířata/monstra (1-3) – přehoď 5
  • Silnější (4 – 6) – přehoď 10
  • Silné (7 – 9) – přehoď 20
  • Velmi silné  (10 – 12) hod nad 30

U čarodějů jde spíše o kouzlo očarování, než že by zvládali zvířata ochočovat! Pro trvalé ochočení se čarodějové i zaklínači řídí stejnými pravidly jako obyvatelé.

Bojové dovednosti existují v mnoha variantách, přičemž každá se boduje zvlášť. Aktuální přístupné dovednosti naleznete v příslušných kategoriích v obchodě s dovednostmi. Pokud pro tvou postavu nějaká dovednost v nabídce chybí, kontaktuj prosím vedení.

Boj beze zbraně
Boj pěstmi nebo předměty, které se nedají za normálních okolností považovat za zbraň.

Boj se štítem
Používá se převážně při obraně v souboji, když v ruce držíte něco, co se dá považovat za štít.

Akrobacie
Akrobacie se v boji používá jako obranná akce, kdy nejlepší obranou je útoku uhnout.

Boj se zbraní, příklady:
Boj s jedenapůlručním mečem
Boj s dýkou/nožem
Boj se dvěma dýkami
Boj s holí
Vrh nožů
Střelba z luku

Ustálené kombinace dovedností:

Pro útok se nejčastěji používají tyto kombinace:
Zbraň + Síla (těžké údery)
Zbraň/Dýky + Obratnost (rychlá bodnutí)
Zbraň + Zručnost (Speciální schopnost – Odzbrojení)
Střelba (luk / kuše) + Smysly
Vrhání nožů + Zručnost
Vrhání petard je pouze Zručnost (obrana pouze Obratnost/Konstituce podle popisu v Alchymii)
Boj beze zbraně + Síla/Obratnost/Konstituce (silné/rychlé údery/vykrytí úderu jako obrana)

Boj se štítem používá tyto kombinace:
Boj se štítem + Konstituce (obrana)
Boj se štítem + Síla (útok úder štítem)

Uhýbání
Akrobacie + Obratnost (úhyb útoku)
Boj se zbraní + Obratnost – odražení letícího předmětu (obrana možná pouze! u zaklínačů)

Sociální interakce:
Boj se zbraní / Boj beze zbraně + Charisma / Vůle – zastrašování

Sekundární dovednosti širokého praktického zaměření.

Léčitelství

Všímavost

Jezdectví

Lov

Plížení

Páčení a odemykání zámků

Kapsářství a zlodějina

Geografie

Vaření

Bylinkářství

Sekundární dovednosti zaměřené převážně na um slova.

Diplomacie

Etiketa

Lhaní a předstírání

Obchodování

Přesvědčivost

Ustálené kombinace dovedností:

Diplomacie + Charisma
Přesvědčivost + Charisma/Vůle
Lhaní + Charisma
Obchodování + Charisma
Vůdčí schopnosti + Charisma
Boj se zbraní / Boj beze zbraně + Charisma / Vůle – zastrašování

Vylepšování dovedností

Každá bodovaná dovednost, kterou vaše postava ovládá, má svou úroveň. Ta na škále od 0 do 6 (v pár případech od 0 do 3) značí, jak je postava v daném odvětví dobrá.

Čím vyšší úroveň dovednosti je, tím více dovednostních bodů stojí její vylepšení:
1 – 1 bod, 2 – 2 body, 3 – 4 body, 4 – 8 bodů, 5 – 12 bodů, 6 – 16 bodů

Tyto hodnoty se sčítají. Na dosažení 6. úrovně určité dovednosti potřebujete použít celkem 43 bodů.

Rozdělení dovednostích bodů by vždy mělo smysluplně odpovídat popisu vaší postavy či nově nabytým zkušenostem ze hry.

Příklad rozdělení 20 bodů začínající postavy

Hráč si za postavu zaklínače vloží 1 bod do tělesné konstituce a obratnosti. Zatím utratil 2 body. Sílu by chtěl mít na úrovni 2 proto utratí 1 bod (za první úroveň) + 2 body (za přechod z první na druhou), dohromady 3 body.

Jako vědmák by rád využíval alchymie na úrovni 1 (1 bod) a zaklínačských znamení na úrovni 2 (3 body).

Na hradišti se naučil základy čtení, psaní a počítání, a proto utrácí další 1 bod za gramotnost. Své znalosti monster podpoří 1 bodem vloženým do lovu a jelikož na stezce projíždí krajinou na koni, alespoň 1 bod investuje také do jezdectví.

Ačkoliv má jako rodný (nebodovaný) jazyk obecnou řeč, ze starých spisů se naučil základy Starší mluvy, za kterou utratil také 1 bod.

Nakonec, jeho nejsilnější stránkou je boj s jedenapůlručním mečem, který si chce vylepšit na třetí úroveň. To jej bude stát 1 bod (za první úroveň) + 2 body (za druhou úroveň) + 4 body (za třetí úroveň. Dohromady jde o 7 bodů.

Rozdělení 20 bodů tedy vypadá následovně:

Tělesná konstituce – 1 (1 bod)
Obratnost – 1 (1 bod)
Alchymie – 1 (1 bod)
Gramotnost – 1 (1 bod)
Jezdectví – 1 (1 bod)
Lov – 1 (1 bod)
Jazyk – Starší mluva – 1 (1 bod)
Síla – 2 (1 bod za první úroveň + 2 body za druhou úroveň = 3 utracené body)
Zaklínačská znamení – 2 (1 bod za první úroveň + 2 body za druhou úroveň = 3 utracené body)
Boj s jedenapůlručním mečem – 3 (1 bod za první úroveň + 2 body za druhou úroveň + 4 body za třetí úroveň = 7 utracených bodů)

Nákup v obchodě s dovednostmi

Poté, co byla vaše postava přijata, obdržíte svých prvních 20 bodů, jejichž rozdělení už máte vymyšlené a schválené. Jak s nimi naložit?

Přejděte do obchodu s dovednostmi a najděte své schválené dovednosti v následujících záložkách:

Ujistěte se, že u každé konkrétní dovednosti kupujete mimo nejvyšší dosažené úrovně také všechny úrovně předešlé (např. pokud chcete koupit úroveň 3, musíte mít úroveň 1 i 2, aby byla dovednost platná).

Zakoupené dovednosti ve svém inventáři si prosím co nejdříve zapište i do Uživatelský panel > profil a to vždy nejvyšší vlastněnou úroveň. Tento zápis poslouží k rychlé orientaci vám i všem ostatním hráčům.

Stejný proces vás odteď bude čekat pokaždé, co obdržíte body a budete chtít vylepšit své dovednosti.

Pro každý herní den či započaté dobrodružství s vypravěčem platí stav dovedností z počátku této hry. Pokud si v jejím průběhu dovednost navýšíte, platí až pro hry budoucí.

Talent

Každá postava si může v době registrace či později během hry zvolit, pro co má vrozený talent. Jde o označení jedné ze sekundárních bodovaných dovedností, která přidá hráči +1 kostku pro relevantní hody. Jde tedy o jediný způsob, jak se v nějaké dovednosti permanetně dostat na 7. úroveň. Talent se projevuje pouze tehdy, pokud má postava ve vybrané dovednosti alespoň 1. úroveň. Vybírejte jej pozorně, neboť toto rozhodnutí později nelze změnit! Pro více informací ohledně určování talentu si prosím přečtěte úvodní text fóra Talenty.

Kostky

Virtuální kostky pomáhají spravedlivě určit výsledek souboje, úspěch při použití dovednosti či pořadí v případě účasti v soutěži. Jejich princip je velmi jednoduchý a k tomu, abyste u nás začali hrát, potřebujete znát pouze jejich základní pravidla. Se vším ostatním vám rádi poradíme až poté, co se rozkoukáte ve hře.

U hodů kostkami obecně platí, že úroveň dovednosti = počet kostek, kterými hráč hází.

Háže se buď na specifickou dovednost (1-6 kostek), nebo vhodnou kombinaci primární a sekundární dovednosti (1-12 kostek).

Jak používat virtuální kostky

Hod kostkami se provádí při psaní nového příspěvku. Pod rozepsaným příspěvkem naleznete záložku „Hody kostkou“. Do této kolonky vepíšete „xd6“, kdy x = počet kostek, které máte k dispozici. Poté hodíte kostkou. Obecně používáme pouze kostky šestistěnné, vyjádřené právě jako d6.

Poté, co hodíte, se k vašemu prozatím neodeslanému příspěvku přiřadí hod se specifickým id. Pomocí níže vyznačené ikonky jej vložíte do svého postu, kde se při editaci zobrazí jako kód [rol=x]xd6[/roll]. Výsledek hodu uvidíte až po odeslání příspěvku, a nelze jej editovat, ani mazat. Hod se v příspěvku zobrazí i v případě, že jej do postu zapomenete přidat.

Po odeslání svůj hod uvidíte následovně, na základě skinu zvoleného v Uživatelský panel > Kostky.

Nezapomeňte v příspěvku také uvést, které dovednosti jste ke svému hodu použili. Například: Obratnost (2) + Akrobacie (1).

Házení kostkou si můžete libovolně otestovat v sekci Zkušebna.

Hod na náhodu ve volné hře

První a nejjednodušší využití kostek tkví v tom, že si prostě „na něco“ ve vlastní volné hře hodíte a dle výsledku hodu budete postupovat. Můžete si tak svépomocí velmi snadno zpestřit hru. Když leze postava na strom, praskne pod ní větev nebo ne? Stačí si stanovit pravidla (např. u otázky je liché číslo ano a sudé ne, nebo 1 – 3 je ano a 4 – 6 ne), neherně si hodit a nechat kostky rozhodnout za vás.

Pro zpestření hry lze kostky využít i pro hazardní hry jako třeba kostkový poker, jehož pravidla naleznete zde.

Hod na obtížnost a na soutěže

Při hodu na obtížnost vypravěč určí číselnou obtížnost dané situace a dovednosti, které hráč může využít pro jeho vyřešení. Hráč si hodí tolika kostkami, jakou úroveň dané dovednosti má jeho postava.

Je-li součet hodu stejný nebo vyšší než daná obtížnost, překážku úspěšně překonal, je-li nižší, nepodařilo se mu to. Jak se celá situace vyřešila nebo nevyřešila shrnuje vypravěč, včetně určení, kdy se k dosažení stejného cíle mohou sčítat hody více postav.

U soutěží se vítězem stává hráč s nejvyšším hodem, nejsou-li podmínky vítězství specifikovány jinak.

Pokud hráč nemá k dispozici žádnou kostku v dané dovednosti nebo kombinaci primární a sekundární dovedností, může si stále hodit jednou kostkou. V případě kombinace dovedností, kdy má hráč obodovánu pouze jednu dovednost a v druhé nemá kostky, hází si pouze kostkami jedné dovednosti, žádná kostka za nulu v druhé dovednosti se mu nepřičítá.

Souboje, speciální schopnosti a bonusy

Až si budete chtít vyzkoušet herní souboj, prostudujte si sekci kostkové souboje. V úplném základu se porovnávají hody dvou stran v jednotlivých kolech a určují se následky prohry.

Do toho dále vstupuje použití speciálních schopností, což jsou předem určené kombinace útoku (a obrany), které v případě úspěchů vyvolají popsaný efekt. Patří zde například kouzla čarodějů, zaklínačská znamení nebo modlitby kněží. Část speciálních schopností je přístupná všem, nehledě na povolání (například Stopování).

Některé speciální schopnosti, meditace u kněží, čerpání u mágů a Alchymie, dokážou k hodům kostkami přidávat dočasné bonusy, trvající zpravidla 1 herní den.

Maximální počet bonusových kostek na jeden hod jsou +3 (v případě, že na některý z užitých atributů máte talent +4) a to ve všech typech soubojů / plnění úkolů.

Časté dotazy

Pokud si s něčím nevíte rady, neváhejte se obrátit na vedení hry prostřednictvím Discordu, Facebooku, či Žádostí. Současní členové vedení jsou: Alisse, Elaine, Kai a Belan.

Je hra vhodná také pro hráče, kteří svět Zaklínače neznají?

Hra je vhodná pro všechny, kdo mají rádi textové RPG hry zasazené do fantasy středověku. Alespoň základní znalost světa Zaklínače je samozřejmě velkou výhodou, ale pro orientaci ve hře na fóru Vám postačí naše reálie a zaklínačská wiki (CZ nebo EN).

Proč se hraje na fóru a ne na Discordu?

Rozumíme, že lidem, kteří nemají zkušenost s fórem, může podobný systém připadat oproti Discordu těžkopádný, ale má své opodstatnění. Náš herní systém je stavěný tak, aby motivoval k psaní delších textů s většími časovými prodlevami mezi jednotlivými posty (tempo si samozřejmě určuje každý sám, ovšem nejedná se o výměny v rámci minut, ale spíše hodin a dní).

To hráčům dává dostatek času pro promýšlení vlastní odpovědi a zároveň není potřeba, aby byli oba hráči/více hráčů celou dobu online. Každý si tak přizpůsobí vlastní tempo, jak mu to vyhovuje s ohledy na reálný život. Fórum umožňuje existenci našeho systému dovedností i rychlé vyhledávání her a událostí z minulosti, ať už prostřednictvím jednotlivých lokalit, či snad vyhledávání pomocí jednotlivých hráčů. Mimo to přináší řadu dalších vychytávek, jako třeba subkategorie fór, rychlé odkazování na karty postav, avatary, podpisy a jiné.

Proč by se ve hře měly používat kostky?

Kostky představují objektivní „ruku osudu“. Velké množství konfliktů, zejména těch slovních, se dá jednoduše vyřešit bez kostek. U některých situací jsou však kostky šikovnou pomůckou, která zabrání neherním dohadům, a to zejména v případě fyzického napadení nebo krádeže. Málokdo je totiž v čistém roleplayovém hraní ochoten v podobné situaci jen tak „ustoupit“ a nechat se zbít nebo okrást. Ve hrách s vypravěčem kostky navíc umožní představit konkrétnější výzvy. Dejte kostkám šanci i ve svých volných hrách a jistě si je zamilujete!

Čím je inspirovaná tato hra a její systém?

Hra je inspirována knižní sérií od polského autora Andrzeje Sapkowskiho a PC hrami společnosti CD PROJEKT RED, které na sérii navazují. Herní systém byl inspirován stolními RPG hrami Wiedzmin: Gra Wyobrazni, Risus a Artesia. Za zkušenosti s vedením hry na herním fóru vděčíme českým online textovým hrám Felix Felicis a Dragon Riders.

Jde o čistě fanouškovský neziskový projekt určený pro další fanoušky světa Zaklínače. Použité obrázky a video patří společnosti CD PROJEKT RED.