FAQ je sekce určená pro často kladené otázky související s hrou. Pokud jste odpověď nenalezli v našich reáliích, ani zde, můžete se zeptat přímo prostřednictvím diskuzního Discordu nebo v příslušném Fóru pro dotazy (registrovaní hráči).
- Je hra vhodná také pro hráče, kteří svět Zaklínače neznají?
- Proč se hraje na fóru a ne na Discordu?
- Proč by se ve volné hře měly používat kostky? Není jednodušší všechno řešit v psaném příspěvku?
- Co je to Křišťálová stěna? Co ve hře nedělat?
- Kolik může mít jeden hráč postav?
- Co je to postava Relikta a jak ji získat?
- Jak si založit Osobní hru?
- Čím je hra a její systém inspirovaná?
- Odkud pochází obrázky použité na webu?
1. Je hra vhodná také pro hráče, kteří svět Zaklínače neznají?
Hra je vhodná pro všechny, kdo mají rádi textové RPG hry zasazené do fantasy středověku. Alespoň základní znalost světa Zaklínače je samozřejmě velkou výhodou, ale pro orientaci ve hře na fóru Vám postačí naše reálie či zaklínačská wiki (CZ nebo EN). Určitě doporučujeme přečíst si alespoň pár povídek od Sapkowského, můžete je najít zdarma například zde (Hranice možností až Něco končí, něco začíná).
2. Proč se hraje na fóru a ne na Discordu?
Rozumíme, že lidem, kteří nemají zkušenost s fórem, může podobný systém připadat oproti Discordu těžkopádný, ale má své opodstatnění. Náš herní systém je stavěný tak, aby motivoval k psaní delších textů s většími časovými prodlevami mezi jednotlivými posty (tempo si samozřejmě určuje každý sám, ovšem nejedná se o výměny v rámci minut, ale spíše hodin a dní). To hráčům dává dostatek času pro promýšlení vlastní odpovědi a zároveň není potřeba, aby byli oba hráči/více hráčů celou dobu online. Každý si tak přizpůsobí vlastní tempo, jak mu to vyhovuje s ohledy na reálný život. Fórum umožňuje existenci našeho systému dovedností i rychlé vyhledávání her a událostí z minulosti, ať už prostřednictvím jednotlivých lokalit, či snad vyhledávání pomocí jednotlivých hráčů. Mimo to přináší řadu dalších vychytávek, jako třeba subkategorie fór, rychlé odkazování na karty postav, avatary, podpisy a jiné.
3. Proč by se ve hře měly používat kostky? Není jednodušší všechno řešit v psaném příspěvku?
Kostky představují objektivní „ruku osudu“. Velké množství konfliktů, zejména těch slovních, se dá jednoduše vyřešit bez kostek. U některých situací jsou však kostky šikovnou pomůckou, která zabrání neherním dohadům, a to zejména v případě fyzického napadení nebo krádeže. Málokdo je totiž v čistém roleplayovém hraní ochoten v podobné situaci jen tak „ustoupit“ a nechat se zbít nebo okrást.Mnohem přirozenější je na pokus o okradení zareagovat tak, že si „najednou všiml, jak mu někdo šátrá do kapsy“ nebo v případě boje „na poslední chvíli odrazí protivníkův úder“. Kostky tak vytvoří náhodnou situaci, na kterou mohou hráči dynamicky reagovat, aniž by se museli neherně handrkovat, kdo tedy vlastně vyhraje a kdo prohraje.
4. Co je to Křišťálová stěna? Co ve hře nedělat?
Křišťálová stěna je pojem označující rozdíl mezi tím co víte vy jako hráč a tím, co ví vaše postava. Zatímco vy máte přístup do karet všech hráčů a můžete vidět všechny ostatní hry, vaše postava zná jen to, s čím se ve hře setkala, co jí bylo řečeno nebo co si mohla na základě jí známých faktů odvodit. Vztahuje se to také na identitu postav (například když se dočtete, že váš spoluhráč je půlelf, ale ve hře skrývá své uši, vaše postava nemůže tak snadno odhalit jeho rasovou příslušnost).
K tomu se vztahují i pravidla manipulace. Ve hře prosím nemanipulujte s chováním postav ostatních hráčů ani NPC patřících jinému hráči/vypravěči (nemáte-li k tomu jejich svolení). To se vztahuje nejen na běžné situace (nevymýšlejte si reakci druhého hráče na to, co vaše postava řekla, i kdyby šlo jen o mimiku) ale také na souboje (pokud někoho zraníte, popisujete pouze svůj záměr, kudy jste úder vedli a protihráč si zranění shrnuje sám).
Při hře vždy vyčkejte i na odpovědi všech ostatních spoluhráčů a nepředbíhejte je, pokud se na tomto kroku předem nedomluvíte.
5. Kolik může mít jeden hráč postav?
Jednoduchá odpověď zní: kolik chce. Naši hráči mívají počet postav obvykle na rozmezí 1 až 10, nejčastěji však 1 až 3. Patříte-li k těm, kdo rádi střídají charaktery, berte prosím na vědomí, že je vhodné si před založením nové postavy alespoň něco odehrát s tou předchozí. Nevyžadujeme, abyste byli aktivní vždy se všemi svými charaktery, ovšem také nepodporujeme bezhlavé zakládání postav, které se nikdy neobjeví ve hře. Pro snadnější orientaci v tom, kdo za koho hraje, uvádíme u nově vytvořených postav stejného hráče také jméno jeho 1. postavy. Pokud jste majiteli více postav, doporučujeme v uživatelském panelu propojit jejich účty, abyste mezi nimi mohli přepínat jediným kliknutím.
6. Co je to postava Reliktu a jak ji získat?
Slovem Relikt označujeme unikátní, vzácné postavy jinak nehratelných ras či monster, které si lze založit jen po domluvě s vedením, takříkajíc „za věrnost“. To znamená, že u nás musíte mít už něco nahráno (standardně alespoň 75 postů a minimálně 3 měsíce aktivity). Také předpokládáme, že v době založení Reliktu už dobře rozumíte hernímu systému a používání kostek. Jeden hráč může vlastnit pouze jednu postavu této kategorie (na fóru je rozlišíte od ostatních podle bleděmodrých jmen). Všechna tato opatření jsou v platnosti proto, aby nám po světě neběhala spousta upírů, vlkodlaků a dopplerů, zatímco ostatních postav by bylo pomálu. Navíc se k Reliktům ve většině případů vážou nové schopnosti, které je potřeba předem prodiskutovat s vedením.
7. Jak si založit Osobní hru?
Osobní hry umožňují hráčům odehrát vlastní příběh bez závislosti na čase, místě a aktuálním herním dni. Prochází velmi jednoduchým schvalovacím procesem – prakticky stačí oslovit Moderátora nebo Administrátora a sdělit mu, čeho se bude cca týkat a kdo bude součástí hry. Další možností je poslat vedení Žádost a počkat na odpověď. Neklademe na Osobní hry téměř žádné nároky, pouze kontrolujeme, zda jsou v souladu s pravidly. Berte prosím na vědomí, že za Osobní hry nerozdáváme odměny v podobě bodů.
8. Čím je hra a její systém inspirovaná?
Hra je inspirována knižní sérií od polského autora Andrzeje Sapkowskiho a PC hrami společnosti CD PROJEKT RED, které na sérii navazují. Herní systém byl inspirován stolními RPG hrami Wiedzmin: Gra Wyobrazni, Risus a Artesia. Za zkušenosti s vedením hry na herním fóru vděčíme českým online textovým hrám Felix Felicis a Dragon Riders.
9. Odkud pochází obrázky použité na webu?
Obrázky použité na webu pochází z artbooků k PC hrám a autorská práva jsou vyhrazena společnosti CD PROJEKT RED a konkrétním autorům jednotlivých ilustrací. Obrázek vlčí hlavy na úvodní straně je dílem Matbox99. Autorkou ilustrací v headeru fóra je Tanya Anor.