Body a dovednosti

Body jsou na našem fóru platidlem, které investujete do vylepšování dovedností svých postav. Do začátku jich máte pouze 20, ale v průběhu hraní můžete získat desítky dalších. Přijít k nim lze mnoha způsoby – od volnoherních eventů, přes questy až po plnění zakázek. Čas od času pořádáme i mimoherní akce, kde je možné střádat bodíky také. Body odměňujeme například i aktivitu v rámci oslav výročí fóra.

Body se dělí na nepřenosné (náleží jen postavě, která si je ve hře odpracovala) a přenosné, které lze libovolně rozdělit mezi všechny své postavy (to jsou právě body z mimoherek, výročí a popřípadě vypravěčování, nebo za pomoc). Své body také můžete darovat jinému hráči/postavě, v takovém případě mu však dojde jen polovina vaší investice.

Všechny změny v počtech bodů (krom samotného založení nové postavy) se pak zapisují do fóra Změny dovednostní bodů, ve kterém nelze posty upravovat, aby nedocházelo k podvádění a vedení mělo o všem přehled.

 

Vylepšování dovedností

Každá bodovaná dovednost, kterou vaše postava ovládá, má svou úroveň. Ta na škále od 0 do 6 (v pár případech od 0 do 3) značí, jak je postava v daném odvětví dobrá. Čím vyšší úroveň se chystáte za vaše body koupit, tím vyšší počet bodů je potřeba investovat.

  • Za navýšení dovednosti z 0 na 1. úroveň zaplatíte 1 bod
  • Navýšení z 1. na 2. úroveň stojí 2 body
  • Navýšení z 2. na 3. stojí 4 body
  • Navýšení z 3. na 4. stojí 8 bodů
  • Navýšení z 4. na 5. stojí 12 bodů
  • Finální navýšení z 5. na 6. stojí 16 bodů

Z toho plyne, že než postavu vylepšíte z nuly na šestou úroveň, zaplatíte celkem 43 bodů.

Když tedy zakládáte novou postavu, je třeba s tím počítat – není to tak, že svému vojáčkovi dám boj s mečem na 3. úroveň a bude jej to stát 3 body! Správně je to 1 bod za 1. úroveň + 2 body za 2. úroveň + 4 body za 3. úroveň. Celkem tedy 7 bodů!

Seznam všech bodovaných dovedností

Dovednosti se dělí na primární a sekundární, a některé sekundární dovednosti vaší postavě propůjčují unikátní schopnosti a rozšíření, nebo mají pouze tři úrovně bodování.

Všechny dostupné dovednosti mají fixní seznam, který naleznete na fóru v sekci Uživatelský panel > Profil. Zde zapisujete schválené dovednosti po založení postavy a také je zde potřeba doplnit, když rozdělíte nově získané body. Podrobný návod, jak se k seznamu dostat, je zde:

 

 

Primární dovednosti

Primární dovednosti jsou ty, které jsou v seznamu psány velkými písmeny. Jsou to obecné skupiny schopností tvořící předpoklady k určitým činnostem. Vyplatí se do nich investovat, protože jde v podstatě o nadřazené množiny sekundárních dovedností a mívají tak širší využití.

Tělesná konstituce – určuje fyzickou odolnost vaší postavy. Nejen to, jak dlouho vydrží v zápřahu, ale také jakou ustojí ránu, zda si její tělo poradí s otravou a nebo jak si povede v soutěži v exování piva. Mimo to se používá jako obrana proti některým kouzlům, kletbám a znamením.

Síla – ta vždy znamená to stejné. Jak silný je jeho úder? Vyhraje v páce? Kolik toho unese?

Obratnost – aka mrštnost a ohebnost. Uhne ráně či kouzlu? Přeleze ten plot? Vmáčkne se do té díry? Zahrnujeme sem třeba i rychlost běhu.

Zručnost – Šikovnost a hbité prsty/ruce při zacházení s nejrůznějšími nástroji. Vaše postava ostatně nemusí být švadlena, aby byla šikovná v šití. Lze použít například i při šermu nebo páčení zámku. Velmi univerzální využití.

Smysly – Určuje, jak dobře postava vnímá podněty pomocí zraku, sluchu, čichu, hmatu a chuti. Zahlédnete špiona, co se vám plíží za patami? Odhalíte vůni či chuť jedu ve svém poháru? Uslyšíte, co si povídají ti dva ve vedlejším pokoji? Využití i v magii.

Inteligence – Symbolizuje obecné vědění a přehled postavy, schopnost logického uvažování. Může vám pomoci dát si dvě a dvě dohromady, či si dobrým hodem vysloužit nějakou nápovědu v questu. Využití má velké i při kouzlení.

Vůle – Mentální síla a výdrž, soustředění, schopnost přesvědčit či zastrašit druhého. Velmi nápomocná při odolávání psychickým kouzlům, kletbám a znamením. umožní i odolávat mučení či přestát krizové situace.

Charisma – Slušnost, první dojem, sympatičnost. Prostě to, jak působíte na lidi. Mnohé situace jde ostatně vyřešit úsměvem, no ne?

 

Sekundární dovednosti

Sekundární dovednosti jsou blíže specifikované oblasti, na které se ve většině případů háže v kombinaci s návaznou primární dovedností. O tom, jak konkrétně je používat v hodech se dozvíte na stránce Kostky a souboje.

Nyní si povíme , jak se to má se sekundárními dovednostmi, které jsou vázány na povolání, přidávají speciální výhody, nebo se z praktických důvodů bodují pouze ve třech úrovních a k čemu slouží talent.

Talent

Každá postava si může v době registrace či později během hry zvolit, pro co má vrozený talent. Jde o označení jedné ze sekundárních bodovaných dovedností, která přidá hráči +1 kostku pro relevantní hody. Jde tedy o jediný způsob, jak se v nějaké dovednosti permanetně dostat na 7. úroveň. Talent se projevuje pouze tehdy, pokud má postava ve vybrané dovednosti alespoň 1. úroveň. Vybírejte jej pozorně, neboť toto rozhodnutí se později již nedá změnit! Pro více informací ohledně určování talentu si prosím přečtěte úvodní text fóra Talenty.

 

Dovednosti vázané na povolání

Víra – Stěžejní oblast pro povolání kněze. Používá se ke sesílání modliteb. Ale může mít i podobnou funkci jako vůle. Více zde.

Magie – Pouze čarodějové. Používá se k sesílání kouzel, často v kombinaci s dalšími vlastnostmi. Částečně může nahradit smysly, když jde o magické záležitosti (například vycítit kletbu na místo seslanou). Více zde.

Zaklínačská znamení – nižší forma magie, kterou používají zaklínači. Používá se k sesílání „zaklínačských kouzel“. Více zde.

 

Dovednosti bodované ve třech úrovních:

Jazyky svůj rodný jazyk bodovat nemusíte, automaticky se předpokládá, že jej zvládáte bravurně. Pokud se však chcete domluvit i jinou řečí, je nutné investovat do toho alespoň tři dovednostní body (čímž znalost daného jazyka nastavíte na druhou úroveň). Pokud tak neučiníte, musíte počítat s tím, že se Vaše postava jednoduše nedomluví (což ale do hry může vnést i nějakou tu zábavu).

  • 0  znamená, že vaše postava naprosto nerozumí
  • 1, že se trochu chytá, ale komunikační schopnosti jsou omezené.
  • 2 označuje průměrného uživatele jazyka.
  • 3 je rezervována pro mistry v oboru. Především umělce slova – spisovatele, básníky, skladatele… a také jazykovědce.

 

Gramotnost: 0 – absolutní negramota, 1 – učí se, 2 – průměrně zvládá, 3 – mistr v oboru.

 

Plavání:  0 – utopí se v louži, 1 – udrží se nad hladinou, ale někdo by ho měl co nejdříve zachránit, 2 – plave dostatečně dobře, 3 – zdatný a vytrvalý plavec

 

Dovednosti s unikátní mechanikou

Alchymie – Alchymii (výrobě rozličných věcí) se může věnovat každý, ovšem pouze zaklínači mohou bezpečně užívat celou škálu lektvarů. Více zde.

 

Léčitelství umožňuje ošetřování raněných či nemocných, je možné jej používat:

  • V kombinaci s magií i vírou (popsáno v daných článcích)
  • nebo s inteligencí (k řešení nemocí), zručností (chirurgické zákroky)
  • či péčí o zvířata (veterinární péče)

 

Informovanost obecně říká, kolik toho víte o svém okolí:

  • 0 – 1 – prostě ví, co se děje (aktuální vyhlášky, zákazy, vypsané odměny); pokud dotyčný není vyloženě ignorant, co se nezajímá
  • 2 – o veřejném dění ví vše (např. jména upalovaných, kde byli zatčení, za jakých okolností)
  • 3 – ví, co se kde šustne, ví na jaká místa se v jakou vhodnou dobu postavit a naslouchat drbům (obyč lidé, měšťané, případně se mohou nachomýtnout i důležití lidé – na domluvě nebo zásahu vyšší moci; pro konkrétnější představu dozví se, kdo zatýkal, co je zač)
  • 4 – o svém městě působení ví prostě všechno (zná místní poměry; že Manka odvedle má zvyk každou středu prát pouze modré prádlo; že je někdo v hledáčku věčného ohně, že se u Kaylara ztrácí lidi, nebo z jeho ruk vychází změnění)
  • 5 – dění v okolních městech (nutné mít buď zdroj či ve městě delší dobu působit, aby byla možná znalost jako na úrovni 4)
  • 6 – dění v zemi (taky to chce mít svoje zdroje); při adekvátní hře možné mít kontakty i v okolních zemích a dozvědět se i tamní poměry
  • Talentová úroveň (6+talent) –  možnost se dostat ke státním tajemstvím, zjistit i ta v okolních zemích

 

Vůdčí schopnosti propůjčují možnost obklopovat se nápomocnými (humanoidními) NPC:

Každá postava může mít normálně maximálně 1 kumpána nebo zvířecího společníka, který je schopen pomáhat v boji. Pro navýšení limitu humanoidních společníků slouží vůdčí schopností. Charaktery a mazlíčky, kteří do bojů nijak nezasahují a nemají tedy žádné staty, neomezujeme.

S body ve vůdčích schopnostech:

  • 1 – max 2 kumpáni,
  • 2 – max 4 kumpánů,
  • 3 – max 6 kumpánů,
  • 4 – max 8 kumpánů,
  • 5 – max 10 kumpánů,
  • 6 – max 12 kumpánů,
  • 6+talent – max 14 kumpánů

Rozpis NPC a jejich statů + popis, jak k onomu kumpánovi/komandu přišli v historii je nutností – musí projít schválením. Každý, kdo má NPC, si rozdělí 10 bodů/NPC stejně jako u klasické postavy, při hře je možné získat dodatečná vylepšení (v každém případě však kumpán nesmí mít více než 3. úroveň v jedné schopnosti). Přenosné ani jiné hráčské body nelze přenášet na NPC. V souboji fungují také stejně jako postava hráče – tzn. při neúspěšném kole přichází o kostku, přičemž 0 = možná smrt.

Plánujete-li do budoucna rozšiřovat své vůdčí schopnosti, můžete si svá NPC „navymýšlet“ ke schválení dopředu. Budou-li vám schválena, označte prosím jasně ve své kartě, která NPC jsou odemčená (k použití jejich kostek ve hře) a která uzamčená. Pokud získáte novou úroveň, můžete si sami určit, jaká další NPC si odemknete.

Pro všechna hráčská NPC platí, že v daném dni/akci/eventu musí být zmíněno už od začátku hry, že je postava doprovázena NPC a kterými, aby byla jejich spoluúčast v konfliktu uznána.
Smrt společníka (0HP/0kostek) lze zvrátit hodem na léčitelství (+zručnost/magie/víra) proti 15, nicméně dalšího boje bude neschopen a tomu, kdo jej zachraňuje ubírá akci.

 

Péče o zvířata mimo jiné umožňuje i ochočování divokých tvorů použitelných i v boji nad limit 1 kumpán nebo zvířecí společník. Úroveň péče pak určuje počet a druh tvorů, které je možné mít ochočené v jeden moment. Charaktery a mazlíčky, kteří do bojů nijak nezasahují a nemají tedy žádné staty, neomezujeme.

U ochočených tvorů platí, že mají tolik kostek a HP, kolik má daný druh určen v bestiáři (počet HP = kostky*6 viz Kostky a souboje) a počet nelze navyšovat (až na speciální případy schválené vedením)

Každá úroveň Péče o zvířata přidává jeden slot (maximum je tedy 6+talent)

  • Pokud by se jednalo o slabé jedince (1 – 3 kostky) – Slabé zvíře zabírá půl slotu.
  • Pokud by se jednalo o silnější jedince (4 – 6 kostek) – Zabírá jeden slot.
  • Pokud by se jednalo o silné jedince (7 – 9 kostek) – Zabírá dva sloty.
  • Pouze pro kněží: Pokud by se jednalo o velmi silné jedince (viz některá ochočitelná monstra s 10-12 kostkami) – Zabere 3 sloty.
  • Talent přidává +1 slot.

Příklad: Na 4. úrovni v Péči o zvířata lze mít jednoho medvěda (dva sloty), jednoho divočáka (jeden slot) a dva vlky (2x půl slotu)

Kněží ochočí: (viz bestiář pro plné pochopení) – hází si kombinace víra + péče

  • Drakovití – všechny
  • Hybridi – jen gryfové
  • Relikty – běsové, čorti
  • Šelmy – všechny
  • EPIC formy nejsou nikdy ochočitelné

Obyvatelé – chovatelé si nemohou ochočovat monstra a hází si pouze na Péči. Přehazují:

  • Slabá zvířata/monstra (1-3) – přehoď 5
  • Silnější (4 – 6) – přehoď 10
  • Silné (7 – 9) – přehoď 20
  • Velmi silné  (10 – 12) hod nad 30

U čarodějů jde spíše o kouzlo očarování, než že by zvládali zvířata ochočovat! Pro trvalé ochočení se čarodějové i zaklínači řídí stejnými pravidly jako obyvatelé.