Body a dovednosti

WIP

Prozatím přesměrování na původní článek -> http://zaklinacrpg.cz/?page_id=192

 

Co jsou to ty body?

Tzv. body jsou na našem fóru takovým platidlem, které investujete do vylepšování dovedností svých postav. Do začátku jich máte pouze 20, ale v průběhu hraní získáte stovky dalších. Ve vedení se opravdu snažíme, aby bylo hraní za postavu uspokojující a odměňujeme jimi velmi často. Lze je získat prakticky kdekoliv – od volnoherních eventů, přes questy až po plnění zakázek. Čas od času pořádáme i mimoherní miniakcičky, kde je možné střádat bodíky také. Do éteru vypouštíme již tradičně kopu bodů třeba i v rámci oslav výročí fóra.

Body se pak dělí na nepřenosné (náleží jen postavě, která si je ve hře odpracovala) a přenosné, které lze libovolně rozdělit mezi všechny své postavy (to jsou právě body z mimoherek, výročí a popřípadě vypravěčování, nebo za výpomoc s webem/fórem). Své body také můžete darovat jinému hráči/postavě, v takovém případě mu však dojde jen polovina vaší investice.

Všechny změny v počtech bodů (krom samotného založení nové postavy) se pak na fóru zapisují do speciálního topicu (zde), ve kterém nelze posty upravovat, aby nedocházelo k podvádění a vedení mělo o všem přehled.

 

Co s nimi?

Jak již bylo řečeno, body slouží k vylepšování dovedností. Nicméně k postupu na vyšší úroveň je potřeba větší počet bodů a tato cena se úroveň od úrovně zvyšuje.

Funguje to následovně:

  • Za navýšení dovednosti z 0 na 1. úroveň zaplatíte 1 bod
  • Navýšení z 1. na 2. úroveň stojí 2 body
  • Navýšení z 2. na 3. stojí 4 body
  • Navýšení z 3. na 4. stojí 8 bodů
  • Navýšení z 4. na 5. stojí 12 bodů
  • Finální navýšení z 5. na 6. stojí 16 bodů

Z toho plyne, že než se z nuly vyštracháte na šestou úroveň, zaplatíte celkem 43 bodů!

Když tedy zakládáte novou postavu, je třeba s tím počítat – není to tak, že svému vojáčkovi dám boj s mečem na 3. úroveň a bude jej to stát 4 body! Správně je to 1 bod za 1. úroveň + 2 body za 2. úroveň + 4 body za 3. úroveň. Celkem tedy 7 bodů!

 

A co ty dovednosti?

Je důležité vědět, že existuje jejich fixní seznam. Ten naleznete na fóru. Postup je následovný:

  • Přihlásíte se na svůj účet (pokud jej ještě nemáte založený, tak se zaregistrujte)
  • Úplně nahoře pak uvidíte černou lištu, zajímá Vás její pravá část, kde naleznete tlačítko „uživatelský panel“ a kliknete na něj:
  •  
  • Otevře se vám stránka, na které vyberete záložku „profil“:
  • Zde musíte sjet trochu dolů, přes malé vysvětlení a návod podobný tomuto výše a dostanete se ke kolonkám, které je možno vyplnit. Krom rasy, povolání a talentu vaší postavy také dlouhý seznam dovedností, ze kterých můžete vybírat a investovat do nich své body. Zde je také potřeba vše aktualizovat, když obdržíte a rozdělíte nové.
  • Jak vidíte, je zde také kolonka talent – můžete si tedy vybrat jednu z dovedností, kterou zde zapíšete (a následně to ztvrdíte zasláním do daného topicu) – když ji pak budete používat, náleží vám bonus +1 kostka na každý hod.

 

 

S některými dovednostmi je to trochu složitější!

V první řadě je dobré vědět, že se dělí na primární a sekundární.

Primární jsou ty, jež jsou ve výše zmíněném seznamu nahoře a jsou psány velkými písmeny.

Sekundární jsou ty ostatní, které se víceméně od primárních odvíjí a dají se spolu kombinovat. O tom si ale popovídáme v sekci věnované kostkám a soubojovému systému.

 

První bych rád zmínil Jazyky:

Je to totiž jedna ze tří dovedností, kterou nebodujeme až do 6. úrovně, ale jen do 3.!

0 tedy znamená, že vaše postava naprosto nerozumí

1, že se trochu chytá, ale komunikační schopnosti jsou omezené.

2 označuje průměrného uživatele jazyka.

3 je rezervována pro mistry v oboru. Především umělce slova – spisovatele, básníky, skladatele… a také jazykovědce.

Svůj rodný jazyk bodovat nemusíte, automaticky se předpokládá, že jej zvládáte bravurně. Pokud se však chcete domluvit i jinou řečí, je nutné investovat do toho alespoň tři dovednostní body (čímž znalost daného jazyka nastavíte na druhou úroveň). Pokud tak neučiníte, musíte počítat s tím, že se Vaše postava jednoduše nedomluví (což ale do hry může vnést i nějakou tu zábavu).

 

Další takovou dovedností je Gramotnost:

I u ní si vystačíme třemi úrovněmi. 0 – absolutní negramota, 1 – učí se, 2 – průměrně zvládá, 3 – mistr v oboru.

 

A v neposlední řadě je tu i Plavání:  

0 – utopí se v louži, 1 – udrží se nad hladinou, ale někdo by ho měl co nejdříve zachránit, 2 – plave dostatečně dobře, 3 – zdatný a vytrvalý plavec

 

Další speciální případ je informovanost, kde bylo nutné nějak určit, co vůbec umožňuje:

0 – 1 – prostě ví, co se děje (aktuální vyhlášky, zákazy, vypsané odměny); pokud dotyčný není vyloženě ignorant, co se nezajímá

2 – o veřejném dění ví vše (např. jména upalovaných, kde byli zatčení, za jakých okolností)

3 – ví, co se kde šustne, ví na jaká místa se v jakou vhodnou dobu postavit a naslouchat drbům (obyč lidé, měšťané, případně se mohou nachomýtnout i důležití lidé – na domluvě nebo zásahu vyšší moci; pro konkrétnější představu dozví se, kdo zatýkal, co je zač)

4 – o svém městě působení ví prostě všechno (zná místní poměry; že Manka odvedle má zvyk každou středu prát pouze modré prádlo; že je někdo v hledáčku věčného ohně, že se u Kaylara ztrácí lidi, nebo z jeho ruk vychází změnění)
5 – dění v okolních městech (nutné mít buď zdroj či ve městě delší dobu působit, aby byla možná znalost jako na úrovni 4)
6 – dění v zemi (taky to chce mít svoje zdroje); při adekvátní hře možné mít kontakty i v okolních zemích a dozvědět se i tamní poměry
Talentová úroveň –  možnost se dostat ke státním tajemstvím, zjistit i ta v okolních zemích

 

Podobnou péči potřebovaly i vůdčí schopnosti, které propůjčují možnost obklopovat se nápomocnými NPC:

Každá postava může mít normálně maximálně 1 kumpána nebo zvířecího společníka, který je schopen pomáhat v boji. U ochočených tvorů platí, že mají tolik kostek a HP, kolik má daný druh určen v bestiáři (počet HP = kostky*6 viz souboje a kostky) a počet nelze navyšovat (až na speciální případy schválené vedením)
Mazlíčky, kteří do bojů nijak nezasahují a nemají tedy žádné staty, neomezujeme.

S body ve vůdčích schopnostech:
1 -> max 2 kumpáni
2 -> max 4 kumpánů
3 -> max 6 kumpánů
4 -> max 8 kumpánů
5 -> max 10 kumpánů
6 -> max 12 kumpánů
6+talent: max 14 kumpánů

Rozpis NPC a jejich statů + popis, jak k onomu kumpánovi/komandu přišli v historii je nutností – musí projít schválením.
Každý, kdo má NPC, si rozdělí 10 bodů/NPC stejně jako u klasické postavy, při hře je možné získat dodatečná vylepšení. Přenosné ani jiné hráčské body nelze přenášet na NPC. V souboji fungují také stejně jako postava hráče – tzn. při neúspěšném kole přichází o kostku, přičemž 0 = možná smrt.
Pro všechna hráčská NPC platí, že v daném dni/akci/eventu musí být zmíněno už od začátku hry, že je postava doprovázena NPC a kterými, aby byla jejich spoluúčast v konfliktu uznána.
Smrt společníka (0HP/0kostek) lze zvrátit hodem na léčitelství (+zručnost/magie/víra) proti 15, nicméně dalšího boje bude neschopen a tomu, kdo jej zachraňuje ubírá akci.

 

A pak je tu péče o zvířata, která mimo jiné umožňuje i ochočování divokých tvorů:

Úroveň péče pak určuje počet tvorů, které mít ochočené v jeden moment

Pokud by se jednalo o slabé jedince (1 – 3 kostky) – co level, to možnost mít dva společníky (máte úroveň péče na 4 -> můžete mít osm vlků) 

Pokud by se jednalo o silnější jedince (4-6 kostek) – co úroveň, to jeden mazlík (na 4. úrovni máte 4 divočáky)

Pokud by se jednalo o silné jedince (7 – 9 kostek) – co každý druhý level, to možnost mít jednoho ochočeného (na 4. úrovni můžete mít dva medvědy)

Pokud by se jednalo o velmi silné jedince (10-12 kostek) – jeden tvor na tři úrovně (na čtvrté úrovni máte jednoho arcigryfa a dalšího můžete až na šesté úrovni).

Talent = +2 slabá či silnější, +1 silné či velmi silné navíc k výše zmíněnému

Kombinace je radno konzultovat s vedením. 

 

Kněží ochočí: (viz bestiář pro plné pochopení) – hází si kombinace víra + péče
• Drakovití – všechny
• Hybridi – jen gryfové
• Relikty – běsové, čorti
• Šelmy – všechny
• EPIC formy nejsou nikdy ochočitelné

Obyvatelé – chovatelé si nemohou ochočovat monstra a hází si pouze na Péči.

Přehazuje se:
Slabá zvířata/monstra (1-3) – přehoď 10
Silnější (4 – 6) – přehoď 20
Silné (7 – 9) – přehoď 30
Velmi silné  (10 – 12) hod nad 40

 

U čarodějů jde spíše o kouzlo očarování, než že by zvládali zvířata ochočovat!

 

A nakonec léčitelství, které je možné používat:

V kombinaci s magií i vírou (popsáno v daných článcích)

nebo s inteligencí (k řešení nemocí), zručností (chirurgické zákroky)

či péčí o zvířata (veterinární péče)

 

Co tedy jinak jaká  dovednost dělá?

Tělesná konstituce – určuje fyzickou odolnost vaší postavy. Nejen to, jak dlouho vydrží v zápřahu, ale také jakou ustojí ránu, zda si její tělo poradí s otravou a nebo jak si povede v soutěži v exování piva. Mimo to se používá jako obrana proti některým kouzlům, kletbám a znamením.

Síla – ta vždy znamená to stejné. Jak silný je jeho úder? Vyhraje v páce? Kolik toho unese?

Obratnost – aka mrštnost a ohebnost. Uhne ráně či kouzlu? Přeleze ten plot? Vmáčkne se do té díry? Zahrnujeme sem třeba i rychlost běhu.

Zručnost – Šikovnost a hbité prsty/ruce při zacházení s nejrůznějšími nástroji. Vaše postava ostatně nemusí být švadlena, aby byla šikovná v šití. Lze použít například i při šermu. Velmi univerzální využití.

Smysly – Určuje, jak dobře postava vnímá podněty pomocí zraku, sluchu, čichu, hmatu a chuti. Zahlédnete špiona, co se vám plíží za patami? Odhalíte vůni či chuť jedu ve svém poháru? Uslyšíte, co si povídají ti dva ve vedlejším pokoji? Využití i v magii.

Inteligence – Symbolizuje obecné vědění a přehled postavy, schopnost logického uvažování. Může vám pomoci dát si dvě a dvě dohromady, či si dobrým hodem vysloužit nějakou nápovědu v questu. Využití má velké i při kouzlení.

Vůle – Mentální síla a výdrž, soustředění, schopnost přesvědčit či zastrašit druhého. Velmi nápomocná při odolávání psychickým kouzlům, kletbám a znamením. umožní i odolávat mučení či přestát krizové situace.

Charisma – Slušnost, první dojem, sympatičnost. Prostě to, jak působíte na lidi. Mnohé situace jde ostatně vyřešit úsměvem, no ne?

 

Víra – Stěžejní oblast pro povolání kněze. Používá se ke sesílání modliteb. Ale může mít i podobnou funkci jako vůle. Více zde.

Magie – Pouze čarodějové. Používá se k sesílání kouzel, často v kombinaci s dalšími vlastnostmi. Částečně může nahradit smysly, když jde o magické záležitosti (například vycítit kletbu na místo seslanou). Více zde.

Znamení – nižší forma magie, kterou používají zaklínači. Používá se k sesílání „zaklínačských kouzel“. Více zde.

Alchymie – Alchymii (výrobě rozličných věcí) se může věnovat každý, ovšem pouze zaklínači mohou bezpečně užívat celou škálu lektvarů. Více zde.